Skip to main content

For deg som er ny i Norge

 


På min skole har vi nå en innføringsklasse med elever fra Ukraina. Å starte på en ny skole der alting er annerledes og språket ukjent kan være vanskelig, og litt skummelt. Opplevelsen kan forbedres med støtte fra et imøtekommende personale og skoleledelse - det mangler vi ikke på min skole! - men også medelever som hjelper de nye elevene finne sin plass på skolen og i samfunnet. Selv om kommunikasjonen hindres av språkbarrieren, finnes det andre måter å si at den nye eleven er velkommen og har vår støtte og kjærlighet. 

En ide er å lage et hefte om Norge for de som er nye i landet, og det har vi bestemt oss å gjøre på 5. trinn. Vi har tre klasser på trinnet, så det blir minst tre varianter, men i alle tre skal vi tenke på mottakerne, og det innebærer: a) tilpasset - dvs. tydelig og enkel- språk i teksten og nyttige illustrasjoner; b) fokus på ting de må vite - for eksempel, hvordan det er å gå på skole her i Norge; og ikke minst c) fokus på kommunen og regionen de bor i. 

Sandneshavn, Sandnes kommune

Opplegget kan gjennomføres i løpet av ca. 4 uker, tre ukentlige økter, og berører læringsmål i norsk og samfunnsfag, blant annet:

Læringsmål i norskfaget:

- å kunne lese fagtekster og sakprosa;

- å kunne skrive tekster med tydelig struktur.

Læringsmål i samfunnsfag:

-å kunne beskrive geigrafiske hovedtrekk;

- å kunne gi eksempler på hva lover, regler og normer er;

- å reflektere over hvordan ulike samfunn er organisert.




Å LAGE ET HEFTE


Hva skal vi tenke på når vi lager et hefte og skal presentere vårt arbeid i den formen?


Lurt å starte med en introduksjonsøkt det man eventuelt lager et felles tankekart om hva som skal være med, med fokus på mottakere

  • Et hefte skal ha en fin og passande forside og en inneholdsliste i starten slik at mottakerne kan finne informasjonen de trenger. Derfor må inneholdet - kapitlene - bli bestemt fra før. 
  • Etter inneholdsliste er det lurt å lage en innledning, der en skriver noen ord om hva heftet handler om, og litt om hvorfor vi har skrevet om akkurat det temaet. Innledningen skal forfattes på sluttet, helst i felleskap. 
  • Heftet kan inneholde kapitler og underkapitler, akkurat som en liten bok. 
  • Lurt å finne passende overskrifter, slik at heftet er ryddig og lettere å lese. 
  • Foto og tegninger kan utfylle informasjonen i teksten. 
  • Og så bakerst i heftet kan en også lage en avslutning.


OBS: du finner gode råd og tips for å lage hefter i de fleste språkbokene på 5. trinn, for eksempel Zeppelin Språkbok, skrevet av Dagny Holm, Bjørg Gilleberg Løkken, og Sigrid Skaarer Hjemmen (Aschehoug).


I tillegg er dette en god mulighet å øve på kildektitikk og kildebruk. Her 👈 kan du lese om hvordan en viser til kilder. 


INSTRUKSJONER TIL PROSJEKTARBEIDET


Flott, nå vet elevene hvordan et hefte skal se ut, så klassen kan starte å jobbe. Altid lurt å begynne med tydelige instruksjoner som legges ut på et felles nettsted, der elevene har tilgang din dem hver time i løpet av prosjektarbeidet (for eksempel i Google Classroom). 


For eksempel:

For deg som er ny i Norge


Dere skal lage et hefte om Norge for elevene fra Ukraina som starter på X skole. 

Heftet skal ha en forside med en passande titel, innholdsliste, innledning og kapitler med overskrift.

Dere skal skrive heftet på CB i en ny google dokument

Sett inn bilder, og lag tegninger på A4 ark også. 

Viktig at alle i klassen bruker samme skrift (arial) slik at alle sidene blir like og det ser fint ut.

Bruk tydelig og enkel språk, husk at elevene fra Ukraina har nettopp begynt å lære norsk.  

Eksempel på en forside:


For deg som er ny i Norge



laget av 5. trinn på X skole

/navn/


Dere skal jobbe i par / grupper og hver par/ gruppe skal forske på og skrive et kapittel. Det er 7 tema/kapittel å velge fra. 

Etter hvert skal dere lage forsiden, innholdslisten og innledningen i fellesskap og hefte sammen alle kapitlene.  

Start med å lage et felles tankekart om eget tema og ta notater i skriveboka. Fordel arbeidet mellom dere og planlegg hva dere skal skrive om.

Heftet skal inneholde:

  1. Hva er Norge? beskriv vilken sorts land Norge er, hva hovedstaden er og hvor mange folk bor i Norge (befolkning). 

  2. Norges geografi: hva har Norge for geografiske hovedtrekk (husk hva dere har lært i samfunnsgagstimene).

  3. Religion og tradisjoner i Norge (for eksempel jul, påske, konfirmasjon, 17. mai).

  4. Språk i Norge.

  5. Skolesystemet i Norge (barnehage, barneskole, ungdomsskole, videregående skole, etc). Hva er viktig å vite om skolen i Norge for noen som er ny?

  6. Regler og normer i Norge - hva må en vite? Hva er lov og hva er ikke lov?

  7. Hva er det beste med Sandnes kommune? Her kan dere fortelle hva elevene fra Ukraina kan gjøre i fritiden her i Sandnes, der de bor. Skriv litt om Sandnes kommune, om befolkningen - og ikke minst - om X skole.

Inkluder bilder og / eller tegninger som dere synes passer! 

KILDER:

  1. Side om Norge fra FN-sambandet.

  2. Artikkel om Norge på Wikipedia.

  3. Artikkel om Norge - Store Norske Leksikon.

  4. Opplegg på om Norge på Skolen Cappelen Damm, Norge rundt.

  5. Den Norske Turistforeningen.

  6. Om Sandnes kommune kan dere lese fra kommunens websida. Eller snl her: https://snl.no/Sandnes 

Gå gjerne inn på biblioteket og finn bøker om Norge og om Sandnes kommune.


Klassene på vårt trinn jobber litt forskjellig, men vi regner med at alle blir ferdige med heftene i løpet av 3-4 uker. 

HVA OM ELEVEN IKKE VIL BLI MED?

Har du elever som pleier å melde seg ut av timer som er litt vanskelige eller gidder ikke å jobbe med lengre proskjekter? Mister konsentrasjonen lett eller har lærevansker? Er gruppearbeid slitsom og uforutsigbar? Da kan de få alternative oppgaver som a) er fortsatt relaterte til temaet; og b) kan bli inkludert i heftet uansett. Alle i klassen skal bli med!

For eksempel:

- elevene kan tegne egne kart (Norge / kommunen) - for eksempel leke med GEONORGE

- elevene kan tegne landskapet i nærområdet; 

- elevene kan finne videoer eller audiofile av forskjellige norske dialekter og herme;

- elevene kan lage en video eller audiofil om "Min Norge"... 

I min klasse pleier det være en glede når vi har jobbet lenge og har et produkt å vise fram på sluttet. Vi har blant annet skrevet en bok med vandrehistorier, og elevene var veldig stolte og fornøyde med at de fikk ta hjem en bok. Spennende å tenke på hvordan heftene kommer å se ut! :) 

Kanskje det er noe for dere andre som har innføringsklasser på skolen deres også? Prøv gjerne! 

Og ikke nøl med å ta kontakt hvis du lurer på noe :)

ilona.roberts@sandnes.kommune.no

denes.ilona@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

English is Everywhere

Are your kids at school wondering why English is spoken everywhere? And do you assume that they know the reason(s) why? Think again.  Colonialism as a concept seems to be absent from primary education, which is problematic in itself. But learning a bit of history is the key to understanding the many varieties of English, its status as an official language in no less than 56 countries, and the cultural consequences of colonialism. I am never hesitant to speak about history in my classes: social sciences, languages, even science cannot be taught without the historical background. The look of wonder on the faces of some of my pupils originally from South Asia when they understood, for example, why cricket is so popular in their country of origin or why most people in Pakistan and India seem to speak English, was very rewarding.  Here is a simple, yet effective method to teach pupils about the rise of English as a global language.  Competence aims : explore and use pronunciation patterns

Conversation Starters

Not sure how to get the conversation started in the English language classes after the summer break? Here are a few tips for you! By using a couple of games inspired by contemporary celebrities, throw in a bit of pop culture there too – my sources are Dakota Johnson (actress), Stephen Colbert (comedian, political commentator, television host), and – well, the American people. I naturally gave all these a twist to make them more suitable for usage in the classrooms. Enjoy!  The Acting Game  This is inspired by an interview I saw with Dakota Johnson on Jimmy Fallon’s television show; see the video below:   First present the game and give instructions to the whole class. Best not to show the video, but maybe act it out yourself, with the help of a volunteer.  INSTRUCTIONS:  We are going to play a game called “The acting game”. You will be working in pairs. You take turns picking a card and reading different scenarios. Your classmate must then act out how he or she would react to this part

Komparativ religion på barnetrinnet

Religiøse konflikter eller misforståelser finnes ikke bare i teorien eller i politikk - de er en del av hverdagen og er forankret i uvitenhet. På barnetrinnet kan det være et utvidelse av helt vanlige konflikter på skolegården eller i klasserommet, eller så kan det tolkes som en ny måte å kategorisere grupper på. For eksempel, når de skal spille fotball i friminuttene sier barna at det skal være “muslimer mot kristne” - istedenfor det gamle kjønnsdelingen (jenter mot gutter). Det virker helt uskyldig, men det kan fort bli konflikt hvis noen er misfornøyd med hvordan spillet går. Vi lever i et multietnisk og multireligiøs samfunn og vi vil lære forstå hverandre bedre. Gjennom kunnskap om ulike religioner skal vi utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunnslivet. Om vi undersøker fellestrekk mellom de tre store abrahamittiske religionene (kristendommen, islam og jødedommen), kan vi utvikle mer forståelse og toleranse for hverandre.  Kristendom, Jødedom og Islam er blitt til i det