Skip to main content

Immunsystemet og vaksiner



Vi lever i en viruspandemi og Covid-19 har tatt over hverdagen.  Vi vil forstå hvordan kroppen vår reagerer på virus og hvordan den forsvarer seg mot virus. Vi vil også lære om hvordan samfunnet håndterer pandemier eller epidemier gjennom å snakke om tidligere epidemier som ble løst, for eksempel polioepidemien.

Her finner du et undervisningsopplegg som varer i tre uker og berører læringsmål i naturfag og samfunnsfag på barnetrinnet. Opplegget er delt på tre: virus og bakterier, coronaviruset i verden, og vaksiner. I siste delen leser vi en tekst om et annet virus som ble utryddet i nesten hele verden, polioviruset. Vi repeterer gjennom test og kahoot. OBS: Du trenger en ekstra time til repetisjon, i tillegg til de tre ukene du har jobbet med opplegget. 


Mål:

  • beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom (naturfag).

  • utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla (samfunnsfag).

 

Del 1: Virus og bakterier

Økt 1:

  1.  Se på "Den magiske kroppen", episode 14, NRK skole. Snakk sammen.

  2. Elevene jobber i par eller grupper og gjør oppgavene i dokumentet "Immunsystemet".

Økt 2:

  1. Elevene fortsetter med "Immunsystemet" - ca 15-20 minutter.

  2. OBS: De som er ferdige kan levere og jobbe med arkene "fargelegg virus" - utskrift: file:///media/fuse/drivefs-e1f34356615f25f35506c970fd6869de/root/Bakterier_og_virus__171577a.pdf

file:///media/fuse/drivefs-e1f34356615f25f35506c970fd6869de/root/Flere_tegninger_av__334646a.pdf

  1. Gå gjennom svarene til oppgaveheftet i plenum.

Økt 3:

Når kom koronaviruset til Norge?

Elevene jobber i par / grupper - de må finne ut selv når korona viruset kom til Norge med hjelp av forskjellige internettsider.

OPPGAVEN: søk informasjon på internett om når koronaviruset først kom til Norge. Opprett en ny dokument og skriv faktasetninger om det du fant. Tenk på: når? hvor? hvem? Presenter dine/deres fynd i klasserommet.

TIPS til elevene:

- Gå på NRK supernytt og søk gjennom arkivet - januar og februar 2020; finn når vi hadde nyheter om at viruset kom til Norge (lurt å vise hvordan elevene kan finne forskjellige deler av en episode).

- Gå inn på google.com og skriv "koronaviruset først i Norge" - hva finner du?

 

OBS: Denne oppgaven gir elevene mulighet til å øve på sine digitale ferdigheter og klassen får snakke om kildekritikk. De jobber selvstendig og lærer fra hverandre. Ta muligheten til å snakke om kildekritikk - det finnes masser med tekster om covid-19 på nettet. Hva er pålitelig? Hvis vi vil ha riktig informasjon, hvor skal vi lese? Lurt å rekommendere troverdige sider som helsenorge.no eller FHI, istedenfor wikipædia, for eksempel. 


Del 2: Koronaviruset i verden

Økt 1:

  1. Gruppearbeid - elevene sitter i grupper (3-4 personer)

Oppgaven: gruppene skal få høre på en episode av podcasten “Korona i verden” fra Aftenposten Junior - hver gruppe får tildelt en episode. Hver gruppe tar bare en CB med seg - alle trenger ark og blyant for å notere. Ca 30 minutter.

  1. Gruppene kommer inn i klasserommet og forteller hva de hørte. Diskusjon om hvordan korona-viruset har påverkat barn rundt om i verden.

Økt 2 og 3:

  1. Se på filmen om Koronaviruset (Supernytt) i plenum. Snakk sammen.

  2. Elevene ser på filmen igjen på egen hånd (bruk headset hvis du vil ha lyd!). Basert på hva de hører i filmen skal de skrive en faktatekst om koronaviruset. Oppgaven med instruksjoner om hvordan lage en faktatekst ligger på Classroom/Naturfag. Den skal leveres.

  3. Vi ser på tekstene sammen (flere eksempel).

(info til læreren)

https://forskning.no/sykdommer/minst-fire-forskjellige-koronavirus-sirkulerer-i-menneskeheten-uten-a-gjore-saerlig-skade/1666006

 

Del 3: Vaksiner - En poliofri verden

Økt 1:

  1. Se på filmen “Hva er en vaksine?” på NRK skole. Snakk sammen.

  2. Elevene jobber i par (med læringsvenn) - de må finne informasjon på https://sml.snl.no/ om en av følgende sykdommer: kikhoste, polio virus, røde hunder, meslinger, difteri, influensa, lungebetennelse

De skriver fakta i NA/SA skriveboka: overskrift - sykdommens navn; minst 6 setninger om årsaker, symptomer og behandling.

Økt 2 og 3:

  1. Vi fortsetter med fakta om valgt sykdom (hvis ikke ferdige) - elevene leser/presenterer sine funn. 

  2. En poliofri verden - oppgavehefte, individuelt arbeid.

  3. Vi går gjennom svar på oppgavene (polio hefte) i plenum.

Diskusjon: hvorfor har vi vaksine mot polio, men ikke mot lungebetennelse? Finnes det vaksine mot covid-19? Hva vet dere om det?

REPETISJON (en time)

Du finner opplegget på UDIR sin planleggingsverktøy i en tidligere variant.

EKSTRA 

På 5-7. trinn kan i tillegg være nyttig å snakke videre om sosial ulikhet og hvordan forskjellige grupper eller land eller regioner håndterer pandemi. Se for eksempel ferdige planer:

https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/gyldendal_pilot_samfunnsfag_korona-opplegg_av__yvi


Comments

Popular posts from this blog

English is Everywhere

Are your kids at school wondering why English is spoken everywhere? And do you assume that they know the reason(s) why? Think again.  Colonialism as a concept seems to be absent from primary education, which is problematic in itself. But learning a bit of history is the key to understanding the many varieties of English, its status as an official language in no less than 56 countries, and the cultural consequences of colonialism. I am never hesitant to speak about history in my classes: social sciences, languages, even science cannot be taught without the historical background. The look of wonder on the faces of some of my pupils originally from South Asia when they understood, for example, why cricket is so popular in their country of origin or why most people in Pakistan and India seem to speak English, was very rewarding.  Here is a simple, yet effective method to teach pupils about the rise of English as a global language.  Competence aims : explore and use pronunciation patterns

Conversation Starters

Not sure how to get the conversation started in the English language classes after the summer break? Here are a few tips for you! By using a couple of games inspired by contemporary celebrities, throw in a bit of pop culture there too – my sources are Dakota Johnson (actress), Stephen Colbert (comedian, political commentator, television host), and – well, the American people. I naturally gave all these a twist to make them more suitable for usage in the classrooms. Enjoy!  The Acting Game  This is inspired by an interview I saw with Dakota Johnson on Jimmy Fallon’s television show; see the video below:   First present the game and give instructions to the whole class. Best not to show the video, but maybe act it out yourself, with the help of a volunteer.  INSTRUCTIONS:  We are going to play a game called “The acting game”. You will be working in pairs. You take turns picking a card and reading different scenarios. Your classmate must then act out how he or she would react to this part

Komparativ religion på barnetrinnet

Religiøse konflikter eller misforståelser finnes ikke bare i teorien eller i politikk - de er en del av hverdagen og er forankret i uvitenhet. På barnetrinnet kan det være et utvidelse av helt vanlige konflikter på skolegården eller i klasserommet, eller så kan det tolkes som en ny måte å kategorisere grupper på. For eksempel, når de skal spille fotball i friminuttene sier barna at det skal være “muslimer mot kristne” - istedenfor det gamle kjønnsdelingen (jenter mot gutter). Det virker helt uskyldig, men det kan fort bli konflikt hvis noen er misfornøyd med hvordan spillet går. Vi lever i et multietnisk og multireligiøs samfunn og vi vil lære forstå hverandre bedre. Gjennom kunnskap om ulike religioner skal vi utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunnslivet. Om vi undersøker fellestrekk mellom de tre store abrahamittiske religionene (kristendommen, islam og jødedommen), kan vi utvikle mer forståelse og toleranse for hverandre.  Kristendom, Jødedom og Islam er blitt til i det