Skip to main content

Fysisk og psykisk helse på skolen


Skolens viktigste jobb er å lære. Men for å lære må alle barna føle seg trygge, de skal ikke være urolige i kroppen og sinnet. Målet med dette tverrfaglige undervisningsopplegget er å gi elevene strategier for å takle vanskelige situasjoner på skolen. Dessuten vil vi øve på å samtale om fysisk og psykisk helse og hvordan vi kan forbedre skolemiljøet for alle. 

Helse handler jo ikke bare om å spise godt, mosjonere og ta vare på oss selv, men også om hvordan vi har det mentalt og hvordan vi trives sammen med andre. Derfor er filosofiske samtaler om etiske problemer også en del av opplegget. Målet? Å sørge for at ingen blir utenfor og alle blir hørte. Opplegget gjelder fagene samfunnsfag, naturfag, og KRLE. 


Del 1: Vennskap og følelser 


Naturfag/samfunnsfag 

For å løse opp stemningen og hjelpe elevene til å bli klar over sine egne standpunkter kan klassen begynne med en “enig/uenig” lek (cirka en undervisningstime). Flytta gjerne på pulter og stoler og la elevene sitte i en stor sirkel midt i klasserommet. Forbered selv flere påstand som har med klasse- eller skolemiljøet å gjøre, for eksempel:

  1. Jeg gleder meg om morgenen til å gå til skolen.

  2. Jeg opplever at mine meninger blir hørt på skolen.

  3. Det er enkelt å spørre om hjelp i timene… osv

Elevene viser om de er enige eller uenige (gjennom spesielle tegn eller tommel opp/ned). Spør gjerne også hva de mener da - det pleier å lede til kjekke diskusjoner. 


Siden skal du be elevene å tenke på egne påstander og fortsett med “flasketuten peker på”. Sett flasken midt i sirkelen og snurr den - eleven som flasketuten peker på må si noe (for eksempel “Mattetimene er best. Enige?”). Så må alle vise hvis de er enige/uenige. Etterpå snurrer eleven som har sagt sin mening og så videre. 


Hemmelig venn

Neste time forteller du at elevene skal få en hemmelig venn. Se instruksjoner her. Det er lurt å holde på i flere uker og ta opp det i hver time. Spør elevene “hvordan går det med din hemmelig venn? fikk du noe fint denne uke?”

Elevene oppretter dokumentet “Min hemmelig venn” - loggen, som de skal jobbe med i flere uker (men ikke dele med noen). 


I samband med dette kan elevene jobbe individuelt med opplegget Vennskap og følelser på Skolen Cappelen Damm. Det finnes flotte arbeidsark der å skrive ut. 


Hemmelig venn plus opplegget ovanfor tok cirka to undervisningstimer hos oss på 4. trinn. 


KRLE

Fortell elevene at vi vil jobbe med følelser og etikk framover. Diskuter med elevene hva etikk handler om, dvs hva som er rett eller galt å gjøre, hvordan du bør oppføre deg. 


Først, om følelser. Det er lurt å lese bøkene om følelser fra forlaget Cappelen Damm. De ligger på Skolen Cappelen Damm og finnes på de fleste bibliotekene rundt om i landet. Jeg har startet med boka om Sinne fordi det er en av følelsene som er vanskeligst for ungar å regulere. 


Etter hvert kan elevene skrive i skrivebøkene sine eller på CB:

  • om forskjellige situasjoner som gjør de sinte, lykkelige, glade, sjalu osv.

  • om hva vi kan gjøre om vi blir sinte - hvordan kan vi reagere?


Eller kan de lese de andre bøkene om følelser (hvis det er tid igjen). Jeg har jobbet med temaet i kun en time, men det går an å ta det opp flere timer og eventuelt se på NRK serien om psykisk helse. 


Del 2: Fysisk og psykisk helse


I den her delen går vi inn dypere og her skal det læres noe nytt og jobbes med konkrete oppgaver som elevene kan få nyttig tilbakemelding på. Jeg liker å lage oppgavehefter som elevene kan jobbe med i flere undervisningstimer. 


Naturfag/samfunnsfag


Som introduksjon kan du:

SPØR ELEVENE

  • Kjenn etter: hvordan har du det akkurat nå?

  • er du glad, sur, mett, sulten, tørst, eller fornøyd? 

VIKTIG: hør på alle som rekker opp en hånd!


Instruksjoner til elevene:

SNAKK SAMMEN med din læringsvenn (ca 5-10 minutter) - (skriv spørsmål på tavlen):

  • hva skal til for at du blir glad og fornøyd? 

  • hva gjør deg sint?

  • hva gjør deg trist?

  • hva tror du er viktig for at du skal holde deg frisk?


Sista spørsmålet skal diskuteres videre. 

Når kroppen din får være i aktivitet får sunn mat og nok hvile, har du og kroppen din det best. Det kaller vi god fysisk helse. (skriv fysisk helse på tavlen)


For at du skal ha best mulig fysisk helse må du ta godt vare på kroppen din gjennom hela livet. Derfor skal vi fokusere på fysisk helse først! Men er det nok? 


  • Jeg har forberedt en oppgavehefte som elevene kan jobbe med i flere timer (ca 1-2). Viktige spørsmål fra oppgaven skal gjennomgås når alle (eller de fleste) er ferdige. Heftet er delvis basert på ting de har allerede lest om på tredje trinn, men det er bra å repetere. 



Del 3: Etiske dilemmaer 


Det her er en del av min lengre tverrfaglig opplegg men kan godt brukes som en selvstendig opplegg i KRLE timene om temaet “Etikk og filosofi”. Vi diskuterer hvite løgner, og vi starter med en morsom lek inspirert av Redd Barna sin metodehefte om klassemiljø.


Steg 1: 


  • Er det riktig å lyve? Felles diskusjon om spørsmålet.

  • Gjettelek: tull eller sant? Del ut to lapper til alle elevene og be de skrive navnet sitt på begge lappene. Be dem tenke på noe om seg selv (noe som skjedde i går, noe de liker, noe om seg selv, noe de drømmer, osv.). På den ene lappen skal de skrive noe som er sant, på den andre noe de har funnet på, men som godt kunne vært sant. Alle lappene legges i en bolle eller bøtte. En av elevene får trekke den første lappen, og du leser høyt fra lappen. Resten av klassen skal gjette om det som står på lappen, er sant eller ikke sant. Hvis man tror utsagnet er sant, viser man tommelen opp. Hvis man tror det ikke er sant, viser man tommelen ned. Den som har skrevet lappen, forteller de andre om det var sant eller ikke.

  • Hvite løgner - les definisjonen og gi eksempel. Hvis tid igjen, kan elevene skrive eksempler i KRLE skriveboka (overskrift “Hvite løgner”).

 

Steg 2:

 

Etiske dilemmaer (på kort) [link]

Opplegget er inspirert av boka Rett eller galt? skrevet av Birte Svatun.

  • Les 1 eller 2 av kortene i plenum først og snakk sammen. Fortell siden hvordan klassen skal “spille”. 

  • Gruppearbeid - del elevene i mindre grupper (maks 4-5 elever per gruppe); de jobber med “etiske dilemmaer” - forskjellige situasjoner på kort. En i gruppen trekker et kort, leser det som står på kortet og forteller hva han/hun skulle gjøre i den situasjonen. De andre diskuterer, sier hvis de er enige eller uenige.De jobber med kortene i ca 20-25 minutt.

Still spørsmål til hele klassen:

Hva leste dere på kortene?

Kjente dere igjen noen situasjon? Har det hendt deg?

Hva tror du var vanskeligst?

 

 

Del 4: Inkludering i skolen


Naturfag/Samfunnsfag


Historien om barneboka Sitronlimonaden er sikkert velkjent blant lærere. I 2010 forfatter Hilde Henriksen får utgitt boken på forlaget Magikon sammen med tegneren Helena Ohlsson. Henriksen er selv lærer for flyktninger og asylsøkere ved voksenopplæringen i Tønsberg og tenkte at det var behov for bøker som gjenspeiler deres virkelighet.


Boken handler om lille Nasir fra Syria som blir slitt mellom to kulturer. Som mange andre små gutter vil Nasir spille fotball med vennene sine, mens mamma vil at han skal gjøre lekser og lære arabisk, så selvfølgelig synes han at “mamma er dum”. 


Sitronlimonaden som mamma lager blir symbol på mamma og alt han elsker hjemme. Men de andre norske barna erter ham for akkurat det. 


Boka kan leses fri her.


Les boka i plenum først og snakk sammen om hva som er typisk for ulike land. 


Neste time kan elevene lese boka selv og jobbe med oppgavene som jeg har lagt til boka. Siden heftet inneholder flere oppgaver som tester elevenes digitale ferdigheter, er det lurt å skrive ut og dele ut på papir så de kan søke på CB. Her finner du oppgavene til boka Sitronlimonaden.



Del 5: Filosofene 


Jeg avslutar opplegget med to KRLE timer om filosofene Platon og Aristotel, mestere i filosofisk samtale om etikk og moral. Siden de har allerede lest om filosofi på tredje trinn, er det greit å starte med flere repetisjonsspørsmål, som for eksempel: Hva betyr ordet filosofi? Hva gjør en filosof? Hva vet du om Sokrates? 

Siden kan de lese en kort tekst om filosofene. Lurt å bla gjennom sammen, siden kan elevene få en kopi av teksten på ark eller på classroom. De får i oppgave å skrive minst 6 faktasetninger om Sokrates og Platon i skriveboka med overskriften “Filosofene”. 


Neste time leser elevene boka Filosofi av Ingunn Helene Kristensen (sida 6-21). Boka er tilgjengelig fri her. (på nynorsk!) De svarer så godt de kan på oppgavene i boka, skriver svarene i skriveboka (overskrift “Filosofi”). 


Jeg synes det er nyttig å avslutte KRLE delen men stille lesing og refleksjon om filosofi. 


Vil du vite hvilke kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema opplegget handler om? Gå inn på UDIR sin planleggingsverktøy.


Comments

Popular posts from this blog

English is Everywhere

Are your kids at school wondering why English is spoken everywhere? And do you assume that they know the reason(s) why? Think again.  Colonialism as a concept seems to be absent from primary education, which is problematic in itself. But learning a bit of history is the key to understanding the many varieties of English, its status as an official language in no less than 56 countries, and the cultural consequences of colonialism. I am never hesitant to speak about history in my classes: social sciences, languages, even science cannot be taught without the historical background. The look of wonder on the faces of some of my pupils originally from South Asia when they understood, for example, why cricket is so popular in their country of origin or why most people in Pakistan and India seem to speak English, was very rewarding.  Here is a simple, yet effective method to teach pupils about the rise of English as a global language.  Competence aims : explore and use pronunciation patterns

Conversation Starters

Not sure how to get the conversation started in the English language classes after the summer break? Here are a few tips for you! By using a couple of games inspired by contemporary celebrities, throw in a bit of pop culture there too – my sources are Dakota Johnson (actress), Stephen Colbert (comedian, political commentator, television host), and – well, the American people. I naturally gave all these a twist to make them more suitable for usage in the classrooms. Enjoy!  The Acting Game  This is inspired by an interview I saw with Dakota Johnson on Jimmy Fallon’s television show; see the video below:   First present the game and give instructions to the whole class. Best not to show the video, but maybe act it out yourself, with the help of a volunteer.  INSTRUCTIONS:  We are going to play a game called “The acting game”. You will be working in pairs. You take turns picking a card and reading different scenarios. Your classmate must then act out how he or she would react to this part

Komparativ religion på barnetrinnet

Religiøse konflikter eller misforståelser finnes ikke bare i teorien eller i politikk - de er en del av hverdagen og er forankret i uvitenhet. På barnetrinnet kan det være et utvidelse av helt vanlige konflikter på skolegården eller i klasserommet, eller så kan det tolkes som en ny måte å kategorisere grupper på. For eksempel, når de skal spille fotball i friminuttene sier barna at det skal være “muslimer mot kristne” - istedenfor det gamle kjønnsdelingen (jenter mot gutter). Det virker helt uskyldig, men det kan fort bli konflikt hvis noen er misfornøyd med hvordan spillet går. Vi lever i et multietnisk og multireligiøs samfunn og vi vil lære forstå hverandre bedre. Gjennom kunnskap om ulike religioner skal vi utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunnslivet. Om vi undersøker fellestrekk mellom de tre store abrahamittiske religionene (kristendommen, islam og jødedommen), kan vi utvikle mer forståelse og toleranse for hverandre.  Kristendom, Jødedom og Islam er blitt til i det