Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk / engelsk
Dette opplegget er et eksempel på kontrastiv grammatikk i klasserommet. I utgangspunktet handler det om å lære om setningsstruktur, samt substantiv- og verbbøying i norsk og engelsk. Det flerspråklige perspektivet er inkludert, uavhengig av hvilket språk elevene i klassen snakker. Målet er å instruere om forskjellige typer av setningsstrukturer og forskjellige morfologiske strukturer, slik at norsk grammatikk kan bli mer tilgjengelig for alle.
Trinn: 5.-7. klasse
Varighet: 6-8 timer, leksjoner
Læringsmål fra læreplanen:
Engelsk
utforske og samtale om noen språklige likheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
identifisere setningsledd i ulike typer setninger og bruke kunnskap om bøying av verb, substantiv og adjektiv i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
Norsk
skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
Vedlegg:
Intro ppt: Kontrastiv grammatikk
Oppgave om setningsstruktur
Oppgavehefte om bøying og bestemthet
Comments