Skip to main content

Kontrastiv grammatik på en flerspråklig skole

Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk / engelsk


Dette opplegget er et eksempel på kontrastiv grammatikk i klasserommet. I utgangspunktet handler det om å lære om setningsstruktur, samt substantiv- og verbbøying i norsk og engelsk. Det flerspråklige perspektivet er inkludert, uavhengig av hvilket språk elevene i klassen snakker. Målet er å instruere om forskjellige typer av setningsstrukturer og forskjellige morfologiske strukturer, slik at norsk grammatikk kan bli mer tilgjengelig for alle. 


Trinn: 5.-7. klasse

Varighet: 6-8 timer, leksjoner


Læringsmål fra læreplanen:

Engelsk

  • utforske og samtale om noen språklige likheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og bruke dette i egen språklæring

  • identifisere setningsledd i ulike typer setninger og bruke kunnskap om bøying av verb, substantiv og adjektiv i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster

  • følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur

Norsk

  • skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting

  • bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster

  • leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster


Vedlegg: 

Intro ppt: Kontrastiv grammatikk

Oppgave om setningsstruktur

Oppgavehefte om bøying og bestemthet 



https://docs.google.com/presentation/d/1uOKktuiLkzEa8W9Tdx4xxMfTS2F_y3spNECgFMFgvqs/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1IXGghC5aoH9qgH-BZad-HxHUFlo0Ot2Fw717u-jEaE8/edit?usp=sharing


Comments

Popular posts from this blog

 Velkommen til min lærerblogg!   Her finner du tverrfaglige undervisningsopplegg i historie, samfunnsfag, engelsk, KRLE og inlegg om ny forskning i andrespråkspedagogikk. Fokus ligger på fagfornyelsen - nye læreplaner i Norge 2020. Hvis du er lærer på en barneskole, ungdomskole eller videregående skole i Norge eller Sverige og trenger inspirasjon for å komme igang med fagfornyelsen er du på rett plass. 

English is Everywhere

Are your kids at school wondering why English is spoken everywhere? And do you assume that they know the reason(s) why? Think again.  Colonialism as a concept seems to be absent from primary education, which is problematic in itself. But learning a bit of history is the key to understanding the many varieties of English, its status as an official language in no less than 56 countries, and the cultural consequences of colonialism. I am never hesitant to speak about history in my classes: social sciences, languages, even science cannot be taught without the historical background. The look of wonder on the faces of some of my pupils originally from South Asia when they understood, for example, why cricket is so popular in their country of origin or why most people in Pakistan and India seem to speak English, was very rewarding.  Here is a simple, yet effective method to teach pupils about the rise of English as a global language.  Competence aims : explore and use pronuncia...

Conversation Starters

Not sure how to get the conversation started in the English language classes after the summer break? Here are a few tips for you! By using a couple of games inspired by contemporary celebrities, throw in a bit of pop culture there too – my sources are Dakota Johnson (actress), Stephen Colbert (comedian, political commentator, television host), and – well, the American people. I naturally gave all these a twist to make them more suitable for usage in the classrooms. Enjoy!  The Acting Game  This is inspired by an interview I saw with Dakota Johnson on Jimmy Fallon’s television show; see the video below:   First present the game and give instructions to the whole class. Best not to show the video, but maybe act it out yourself, with the help of a volunteer.  INSTRUCTIONS:  We are going to play a game called “The acting game”. You will be working in pairs. You take turns picking a card and reading different scenarios. Your classmate must then act out how he or she ...