Vi lever i en viruspandemi og Covid-19 har tatt over hverdagen. Vi vil forstå hvordan kroppen vår reagerer på virus og hvordan den forsvarer seg mot virus. Vi vil også lære om hvordan samfunnet håndterer pandemier eller epidemier gjennom å snakke om tidligere epidemier som ble løst, for eksempel polioepidemien.
Her finner du et undervisningsopplegg som varer i tre uker og berører læringsmål i naturfag og samfunnsfag på barnetrinnet. Opplegget er delt på tre: virus og bakterier, coronaviruset i verden, og vaksiner. I siste delen leser vi en tekst om et annet virus som ble utryddet i nesten hele verden, polioviruset. Vi repeterer gjennom test og kahoot. OBS: Du trenger en ekstra time til repetisjon, i tillegg til de tre ukene du har jobbet med opplegget.
Mål:
beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom (naturfag).
utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla (samfunnsfag).
Del 1: Virus og bakterier
Økt 1:
Se på "Den magiske kroppen", episode 14, NRK skole. Snakk sammen.
Elevene jobber i par eller grupper og gjør oppgavene i dokumentet "Immunsystemet".
Økt 2:
Elevene fortsetter med "Immunsystemet" - ca 15-20 minutter.
OBS: De som er ferdige kan levere og jobbe med arkene "fargelegg virus" - utskrift: file:///media/fuse/drivefs-
e1f34356615f25f35506c970fd6869 de/root/Bakterier_og_virus__ 171577a.pdf
file:///media/fuse/drivefs-
Gå gjennom svarene til oppgaveheftet i plenum.
Økt 3:
Når kom koronaviruset til Norge?
Elevene jobber i par / grupper - de må finne ut selv når korona viruset kom til Norge med hjelp av forskjellige internettsider.
OPPGAVEN: søk informasjon på internett om når koronaviruset først kom til Norge. Opprett en ny dokument og skriv faktasetninger om det du fant. Tenk på: når? hvor? hvem? Presenter dine/deres fynd i klasserommet.
TIPS til elevene:
- Gå på NRK supernytt og søk gjennom arkivet - januar og februar 2020; finn når vi hadde nyheter om at viruset kom til Norge (lurt å vise hvordan elevene kan finne forskjellige deler av en episode).
- Gå inn på google.com og skriv "koronaviruset først i Norge" - hva finner du?
OBS: Denne oppgaven gir elevene mulighet til å øve på sine digitale ferdigheter og klassen får snakke om kildekritikk. De jobber selvstendig og lærer fra hverandre. Ta muligheten til å snakke om kildekritikk - det finnes masser med tekster om covid-19 på nettet. Hva er pålitelig? Hvis vi vil ha riktig informasjon, hvor skal vi lese? Lurt å rekommendere troverdige sider som helsenorge.no eller FHI, istedenfor wikipædia, for eksempel.
Del 2: Koronaviruset i verden
Økt 1:
Gruppearbeid - elevene sitter i grupper (3-4 personer)
Oppgaven: gruppene skal få høre på en episode av podcasten “Korona i verden” fra Aftenposten Junior - hver gruppe får tildelt en episode. Hver gruppe tar bare en CB med seg - alle trenger ark og blyant for å notere. Ca 30 minutter.
Gruppene kommer inn i klasserommet og forteller hva de hørte. Diskusjon om hvordan korona-viruset har påverkat barn rundt om i verden.
Økt 2 og 3:
Se på filmen om Koronaviruset (Supernytt) i plenum. Snakk sammen.
Elevene ser på filmen igjen på egen hånd (bruk headset hvis du vil ha lyd!). Basert på hva de hører i filmen skal de skrive en faktatekst om koronaviruset. Oppgaven med instruksjoner om hvordan lage en faktatekst ligger på Classroom/Naturfag. Den skal leveres.
Vi ser på tekstene sammen (flere eksempel).
(info til læreren)
Del 3: Vaksiner - En poliofri verden
Økt 1:
Se på filmen “Hva er en vaksine?” på NRK skole. Snakk sammen.
Elevene jobber i par (med læringsvenn) - de må finne informasjon på https://sml.snl.no/ om en av følgende sykdommer: kikhoste, polio virus, røde hunder, meslinger, difteri, influensa, lungebetennelse.
De skriver fakta i NA/SA skriveboka: overskrift - sykdommens navn; minst 6 setninger om årsaker, symptomer og behandling.
Økt 2 og 3:
Vi fortsetter med fakta om valgt sykdom (hvis ikke ferdige) - elevene leser/presenterer sine funn.
En poliofri verden - oppgavehefte, individuelt arbeid.
Vi går gjennom svar på oppgavene (polio hefte) i plenum.
Diskusjon: hvorfor har vi vaksine mot polio, men ikke mot lungebetennelse? Finnes det vaksine mot covid-19? Hva vet dere om det?
REPETISJON (en time)
Test deg selv (ca 20 minutter)
Kahoot (ca 15-20 minutter)
Du finner opplegget på UDIR sin planleggingsverktøy i en tidligere variant.
EKSTRA
På 5-7. trinn kan i tillegg være nyttig å snakke videre om sosial ulikhet og hvordan forskjellige grupper eller land eller regioner håndterer pandemi. Se for eksempel ferdige planer:
https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/gyldendal_pilot_samfunnsfag_korona-opplegg_av__yvi
Comments