At vi kan lære om forskjellige kulturer, andre levesett, og verdenshistorie fra litterære verk er jo ikke noe nytt.
I skolen skal litteraturen både utvikle den enskilde eleven og bygge fellesskap. Romaner, noveller og dikt kan være verktøy for å diskutere likestilling, solidaritet og at alle mennesker er like mye verdt. Det mener blant andre J. Edvardsson i boka Skönlitteratur i verdegrundsarbetet (2020, på svensk).
Jeg synes at litteratur er og bør være en grunnleggende ferdighet og ikke bare i norskfaget. Den handler ikke om å lese, litteratur hjelper en å forstå verden. Skjønnlitteratur er - som J. A. Langer skriver - ikke kun en type av tekst, det er en annerledes tenkemåte hun kaller for “literary thinking” (Envisioning Literature, 2011).
I dag mer enn noen gang, når vi får så mye informasjon via forskjellige medier, er resonnering, problemløsningsstrategier, og kritisk tenkning utrolig viktig. Men ikke bare det: for å løse morgendagens problemer måtte vi kunne tenke kreativt og utenfor boksen.
Hvis vi skal bruke skjønnlitterære tekster på skolen må det være dybdelesing - det som Robert Probst kaller for “close reading” (Notice and Note: Strategies for Close Reading, 2003). Det inbegriper omlesing og tekstsamtaler. Å begripe dybdelesing er elementært for å virkelig forstå og integrere ny kunnskap, skriver Mary Ingemansson i boka Lärande gjennom skönlitteratur (2017).
Hvordan skal vi jobbe med litteratur i samfunnsfagtimene?
Akkurat nå har jeg kun to eksempel fra 4 trinn.
Vi har jobbet med skolemiljø, fysisk og psykisk helse, så jeg hadde en større opplegg med flere moment, bl.a. inkludering i skolen.
Historien om barneboka Sitronlimonaden er sikkert velkjent blant lærere. I 2010 forfatter Hilde Henriksen får utgitt boken på forlaget Magikon sammen med tegneren Helena Ohlsson. Henriksen er selv lærer for flyktninger og asylsøkere ved voksenopplæringen i Tønsberg og tenkte at det var behov for bøker som gjenspeiler deres virkelighet.
Boken handler om lille Nasir fra Syria som blir slitt mellom to kulturer. Som mange andre små gutter vil Nasir spille fotball med vennene sine, mens mamma vil at han skal gjøre lekser og lære arabisk, så selvfølgelig synes han at “mamma er dum”.
Sitronlimonaden som mamma lager blir symbol på mamma og alt han elsker hjemme. Men de andre norske barna erter ham for akkurat det.
Boka kan leses fri her.
Jeg har laget en oppgavehefte som kan brukes individuelt av eleven. Sikkert lurt å lese boka i plenum først og samtale om den.
Her finner du oppgaveheftet Sitronlimonaden.
NOE EKSTRA
Siden vi har tverrfaglig litteraturuke på skolen min har jeg også laget en natursti med temaet “Barnelitteratur”.
Legg ut postene i en skog eller på skolegården når det er fint vær! :)
Viktig å gå gjennom alle spørsmålene i felles (KAHOOT eller diskusjon i klasserommet).
Ilona Roberts
Comments