En tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling. Hvor lenge? - En uke, cirka 3 undervisningstimer. Kan i prinsip brukes på alle trinn.
Mange av oss har ikke tenkt på hvor klærne våre kommer fra, hvor mye ressurser det krever å produsere ett plagg. Vi vet at best for miljøet er å handle lokalt produsert. Men det blir så oftest at klærne våre er lagd i land som ligger langt vekke, som Bangladesh eller Kina. Å lage og transportere de trenger mange ressurser og energi, og det er dårlig for miljøet. Derfor vi må trene i undring og utforsking av miljøvennlige levesett for framtiden. Jo flere plagg vi kjøper desto verre blir det for miljøet. Så vi må trene på å tenke kritisk angående global klesproduksjon, vi må tenke på hvordan menneskenes levemåte påvirker natur og klima.
Mål:
utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla (samfunnsfag)
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (naturfag)
utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området (naturfag)
Økt 1:
Hver elev tar for seg et plagg de har på seg, for eksempel jakke, genser eller bukse. Så skal de se på merkelappen på plagget og besvare to spørsmål:
Hvor kommer plagget fra? og
Hvilke stoffer består det av? (vis eksempel!)
Elevene skal besvare spørsmålene ved å skrive en historie om sitt plagg. Her må elevene bruke fantasien, men også tenke hva som er sannsynlig. Å ha tilgang til verdenskart på storskjerm kan være til svært god hjelp. Du finner et verdenskart her, https://www.fn.no/verdenskart (eller søk på google)
Del ut "Fakta om tekstiler"
OPPGAVE - Skriv en fortelling om dine klær….
Økt 2 og 3:
Muntlig presentasjon av historiene. Læreren fører statistikk på tavlen om hvor mange fabrikker, båter, lastebiler alle plaggene til sammen har vært innom i prosessen med å bli produsert. Deretter lager vi en felles oversikt.
Klasseromsamtale basert på felles funn - se spørsmål her.
Hvis tid igjen:
Økologisk fotavtrykk
Ta opp land profilen til Norge i sammenlign land på storskjerm slik at hele klassen kan se sammen:
https://www.fn.no/Land/
Midt på siden, under overskriften «økologisk fotavtrykk», vises en grønn rute med jordkloder. Den illustrerer hvor mange jordkloder vi hadde trengt dersom alle mennesker på jorden skulle hatt samme forbruk som nordmenn har.
Diskusjon:
Har vi mennesker rett til å bruke så stor del av ressursene?
Hvor mange jordkloder trenger vi for å leve slik som menneskene i det landet lever?
Inspirert av FN sin opplegg om bærekraftig utvikling. Kilde:
https://www.fn.no/
Comments
Nettopp fått tips om din blogg og dine undervisningsopplegg. Det ser spennende ut, og jeg vil gjerne se nærmere på alt, men får ikke åpna de linkene som ligger inne i blogginnleggene dine? Håper det er mulig å få til, har sendt forespørsel 👍😊